Slimme elektronica voor de miniatuurwereld

Van Perlo Elektronica en Besturingstechniek ontwikkelt en levert elektronica-oplossingen voor de miniatuurwereld. De modelbouwhobby is al duur genoeg. Daarom richten we ons vooral op producten die veel functionaliteit bieden voor een redelijke prijs.

Onze oplossingen kenmerken zich door veelzijdigheid en flexibiliteit. In de meeste modules wordt gebruik gemaakt van microcontroller technologie en onze producten zijn vrijwel zonder uitzondering bestuurbaar of configureerbaar met een PC. Het voordeel van deze benadering is dat je met slechts een beperkt aantal verschillende modules heel veel kunt doen en bovendien niet steeds nieuwe elektronica hoeft te kopen als je wensen en inzichten wijzigen. Hoewel dit betekent dat de meeste modules meer dan 2 draadjes hebben om aan te sluiten en je wellicht een handleiding moet doornemen is het toepassen voor elke gemiddelde modelbouwer met enige basiskennis elektronica heel goed te doen.

24 november 2023

ACTIE: Blue December

Ook klaar met Black Friday?

VPEB heeft Blue December:

Starten met Dinamo, MCC of OC32 is nu extra aantrekkelijk, want je krijgt een hele maand 10% korting op de volgende startsets:

  • Dinamo: RM-C + TM44 + OC32
  • OC32: U485 + OC32
  • MCC: UCCI/E + OC32 + SHdec incl sensorpack

Bovenstaande sets zijn tegen actieprijzen beschikbaar bij de volgende deelnemende VPEB partners:

Let op: De actie loopt van 25 november t/m 24 december 2023

1 oktober 2020

DTC Draaischijfbesturing

Voor veel modelbanen is de besturing van de draaischijf een belangrijk onderdeel. Een mooie oplossing daarvoor, die ook nog eens uitstekend geschikt is voor blokgestuurde systemen zoals Dinamo, is al enige tijd geleden onder de naam DinaSys ontwikkeld door PiCommIT (later FerrotronicS).

VPEB en FerrotronicS zijn overeengekomen dat VPEB vanaf heden de levering, productie, ondersteuning en verdere ontwikkeling van de DinaSys (DTC) draaischijfbesturing overneemt. We zijn er van overtuigd dat dit een mooie aanvulling is op de Dinamo producten en door deze overname kunnen bestaanden en nieuwe gebruikers van deze productlijn verzekerd zijn van ondersteuning.

Ondersteuning loopt primair via het DinamoUsers portal (https://www.dinamousers.net)

Voor levering van een nieuwe besturing of aanvullende onderdelen kan men in eerste instantie rechtstreeks bij VPEB terecht. We zullen echter z.s.m. afspraken maken met de VPEB partners zodat deze producten op korte termijn (ook) via die kanalen verkrijgbaar zijn.

4 mei 2020 (update 18 mei)

shdec.png

Achtergrond

Voor het terugmelden van de posities van auto’s wordt tot op heden gebruik gemaakt van reed-contacten. Indien reed-contacten gebruikt worden i.c.m. magneetband voor de geleiding van auto’s kunnen de reed-contacten onder de magneetband worden geplaatst. Het is dan wel zaak dat de reedcontacten correct worden afgesteld om een gevoelige en betrouwbare werking te garanderen. Voor het aansluiten van reed-contacten op UCCI is de SWdec beschikbaar.

SHdecSHdec.jpg

Met de SHdec is het mogelijk gebruik te maken van Hall‑sensoren voor detectie.

Een Hall-sensor is een electronisch onderdeel dat in staat is een magneetveld te detecteren en de grootte en richting van het magneetveld aan te geven door middel van een elektrische spanning of- stroom. De SHdec is een module, ontwikkeld door VPEB waarop tot 8 Hall-sensoren kunnen worden aangesloten. Op een UCCI kan een willekeurige combinatie van SHdec en SWdec modules worden aangesloten tot een maximum van 16 stuks in totaal.

De voordelen van Hall‑sensoren i.c.m. de SHdec zijn:

  • De gevoeligheid is aanzienlijk groter dan bij het gebruik van reed-contacten en de SWdec. Dit betekent in de praktijk dat zelfs de kleinste, gangbare stuurmagneetjes nog een betrouwbare detectie geven, zelfs bij het rijden met een “zwevende sleper”
  • Hall-sensoren zijn steviger dan reed-contacten en breken niet. Inbouw is daardoor gemakkelijker.
  • De SHdec zorgt voor “auto-leveling”. Dit betekent dat het aanwezige permanente magneetveld a.g.v. de magneetstrip en eventueel andere bronnen automatisch wordt geëlimineerd. Hall-sensoren kunnen daardoor eenvoudig direct onder de magneetstrip worden geplaatst. Afstellen is niet nodig. Auto-leveling vindt voortdurend plaats, dus ook als bijvoorbeeld na verloop van tijd het magneetveld van de magneetstrip afneemt blijft de werking gewaarborgd.

Nadelen van Hall‑sensoren i.c.m. de SHdec zijn:

  • Hall-sensoren gebruiken stroom. Dat betekent dat de SHdec moet worden voorzien van voedingsspanning. Deze wordt uit UCCI betrokken en wordt meegevoerd met de kabel waarop de SHdecs worden aangesloten op UCCI.
  • De oplossing met Hall-sensoren en de SHdec is duurder dan het gebruik van reed-contacten met de SWdec.
  • Hall-sensoren worden met 3 draden aangesloten op de SHdec i.p.v. 2 bij reed-contacten en de SWdec. De aansluiting van Hall-sensoren is polariteitsgevoelig.

Levering

De SHdec wordt geleverd als kant en klare module inclusief montageframe en montagemateriaal. De reden dat altijd een montageframe wordt meegeleverd is dat op de achterzijde van de module elektronische componenten zitten die anders bij montage beschadigd zouden kunnen raken.

Prijs

De consumenten-adviesprijs van de SHdec inclusief montageframe, exclusief Hall-sensoren bedraagt € 32,50. Bij MCC-ModelCarParts vind je een interessante, maar tijdelijke introductie-aanbieding

Documentatie

Handleidingen zijn beschikbaar via de support pagina's

21 december 2019

rm-c2.png

De RM-C/2 komt er (eindelijk) aan. De RM-C/2 is een RM-C die in staat is twee volledige Dinamo systeembussen aan te sturen. De maximale capaciteit van het Dinamo systeem wordt hiermee verdubbeld zonder verlies van prestaties. Immers, elke bus heeft de volledige capaciteit van de normale enkelvoudige bus. Vanuit de besturingssoftware wordt dit dubbele systeem gewoon gezien als één Dinamo systeem.

De firmware van de RM-C/2 staat nog in "field trial", maar voor degenen die niet kunnen/willen wachten is de RM-C/2 hardware vanaf heden regulier leverbaar. Je moet dan op dit moment nog wel even genoegen nemen met een beta-release RM-C/2 firmware, of je installeert voorlopig de normale RM-C/1 firmware.

De RM-C/2 heeft een eindgebruikers-adviesprijs van €134,50. Het zelf aanpassen van een bestaande RM-C/1+ is niet mogelijk. Wel bieden we de mogelijkheid je RM-C/1+ te upgraden naar een RM-C/2 door middel van een inruilprogramma. De prijs voor een upgrade bedraagt €65,- Ben je hierin geinteresseerd, informeer dan bij de VPEB partners naar de mogelijkheden.

1 december 2019

Beter nauwkeurigheid voor MCCdec

MCCdec02 en MCCdec03 bieden vanaf heden 30 snelheidsstappen i.p.v. 15. De nauwkeurigheid waarmee de snelheid kan worden ingesteld is daarmee verdubbeld. Je hoeft er niets extra voor te configureren. De 15 extra stappen zijn zogenaamde "half-steps", die tussen de geconfigureerde stappen in liggen.

De aanpassing geldt voor alle nieuwe decoders die vanaf heden worden uitgeleverd en is aangegeven op de decoder met het opschrift MCCdec2.1 resp MCCdec3.1

Oudere MCCdec02/03 decoders kunnen worden geherprogrammeerd, maar alleen als het voertuig is voorzien van een programmeerstekker of als de decoder niet in een voertuig zit en de aansluitpinnen volledig in tact zijn. Als je dat wilt, neem dan contact op met een van de VPEB partners.

20 februari 2018

Matrixborden

Boven de autowegen vind je matrixborden in overvloed. Leuk om die ook in miniatuur te hebben? Dan kan:
Volledig functionerende matrixborden op portaal

MX-File

23 mei 2017

Dag OC32

De OC32 is geintroduceerd in februari 2010 en daarmee alweer 7 jaar oud. In de tussentijd zijn nieuwe producten ontwikkeld binnen het concept Dinamo Plug&Play, zoals de TM44 en de nieuwe UCCI/E. De OC32/DS32 combinatie sluit niet meer goed aan bij dit concept en verder zijn er ook wel wat zaken te verbeteren. Tijd om afscheid te nemen.

oc32_ng.jpg

De OC32/NG is de opvolger van de OC32. Degenen die de OC32 al naar tevredenheid gebruiken hoeven niet bezorgd te zijn, want de OC32 en de OC32/NG zijn qua software en firmware 100,0% identiek. Je kunt zelfs configuraties van de OC32 naar de OC32/NG overzetten zonder aanpassing en vice versa. De OC32/NG is de inmiddels vertrouwde OC32, maar in een nieuw jasje en met aanzienlijk meer gebruiksgemak.

Voordelen van de OC32/NG zijn onder andere:

  • Te besturen apparaten zijn rechtstreeks, eenvoudig en zonder speciale gereedschappen aan te sluiten.
  • Drivers voor hoog-vermogen apparaten op de module zelf. Eenvoudig te plaatsen, flexibel in gebruik.
  • Twee spannings-groepen voor nog meer flexibiliteit.
  • De afmetingen zijn gelijk aan die van de P&P producten TM44 en UCCI/E.
  • RS485 via RJ45 connectoren, gemakkelijker op te nemen in een Dinamo P&P en Dinamo/MCC systeem

Een uitgebreidere introductie van de OC32/NG vind je in dit introductie document

De handleiding is te vinden onder Documenten OC32. Op dit moment nog in het Engels, maar de Nederlandse versie volgt spoedig.

View_1.jpg

14 oktober 2016

Ondersteuning AVT serie 200 door OC32

AVT Products levert onder andere een aantal geluidsmodules waarmee de miniatuurwereld verlevendigd kan worden. De AVT serie 200 wordt gepositioneerd voor het afspelen van stationsomroepen, maar kun je daarnaast uiteraard ook voor andere doeleinden gebruiken. De AVT serie 200 kan nu worden aangestuurd via de OC32. Met deze combinatie kun je tot 96 verschillende geluidsfragmenten afspelen, ook vanuit een DCC centrale.

De AVT serie 100 zit nog niet in de aansturing, maar die volgt waarschijnlijk binnenkort.

De handleiding en de benodigde apparaatdefinities vind je bij de OC32 Toolkit

 

17 december 2015

rm-c.jpg

VPEB presenteert vandaag de RM-C. De RM-C vervangt bij nieuwe leveringen de RM-U P&P.

Eigenschappen van de RM-C:

  • Compact ontwerp
  • Uitsluitend USB verbinding naar de PC
  • Uitsluitend RS485 aansluiting voor Dinamo(/MCC) modules
  • RS485 aansluiting dmv RJ45 en 3-polige connector, naar keuze te gebruiken
  • Galvanische scheiding tussen USB en RS485 bus
  • Standaard geleverd in behuizing
  • Afmetingen 63mm x 65mm x 22mm incl behuizing

De RM-C draait firmware met dezelfde sourcecode als de RM-U. Dit betekent dat RM-C en RM-U qua ontwikkeling volledig parallel lopen en dat nieuwe functies die op de RM-C beschikbaar zullen komen ook beschikbaar zijn voor bezitters van de RM-U en RM-U P&P.

De RM-C is vanaf heden te bestellen bij de VPEB partners.

Voor de goede orde: De normale RM-U (full version)  blijft normaal leverbaar en het product RM-U / RM-U P&P blijft volledig "under support".

RM-C1.jpg

8 december 2015

Houten Digitaal

Komende zaterdag is ook VPEB aanwezig op Houten DIgitaal

7 december 2015

Einde Inruilactie MCCdec01

Op dit moment loopt onderstaande inruilactie op MCCdec01 decoders. Deze actie loopt af op 12 december a.s. om 17:00. De komende Houten Digitaal is dus de laatste kans hiervan gebruik te maken!

  • Bij inlevering van een MCCdec01 decoder krijg je een korting van 15 Euro incl BTW bij de aanschaf van één nieuwe MCCdec02 of twee nieuwe MCCdec03 decoders
  • De ingeleverde MCCdec01 decoder hoeft niet meer te functioneren, maar moet fysiek wel in tact zijn en duidelijk als zodanig herkenbaar
  • De inruilactie geldt alleen voor particulieren en verenigingen
  • Er mogen per klant meerdere MCCdec01’s worden ingeruild, mits maar voldaan wordt aan de eerstgenoemde voorwaarde
  • De inruilactie wordt uitgevoerd via de VPEB partners MCC ModelCarParts en PiCommIT

21 oktober 2015

MCCMC_logo.jpg

Nee, we hebben niet het Romeinse cijferstelsel opnieuw uitgevonden.

De nieuwe MCCdec03 is een stuk kleiner dan de MCCdec02. Dat roept om uitdagingen kleinere voertuigen te gaan digitaliseren. Dan helpt het uiteraard als de andere onderdelen ook een beetje meewerken.

MCCMC.jpg

MCC-MC staat voor MCC-MicroCoil. Een nieuwe ontvangspoel om onder je auto te monteren.De MCC-MicroCoil is “self bonded”. Dat wil zeggen dat er geen kunststof drager meer nodig is om het opgerolde koperdraad bij elkaar te houden. De MCC-MicroCoil is daardoor een stuk kleiner dan de “normale” spoel.

      Normaal  MCC-MC
Buitendiameter (mm)  8,7      7,4       85%
Binnendiameter (mm) 4,8 5,6 117%
Hoogte (mm) 2,3 0,8 35%
Volume (mm3) 95,1 14,7 15%

 

  • De buitendiameter is kleiner. Dat betekent dat de spoel in kleinere openingen past.
  • De binnendiameter is groter. Dat betekent dat de spoel om andere onderdelen heen geplaatst kan worden, waar dat bij de normale niet mogelijk is. Zo past de MCC-MicroCoil bijvoorbeeld om de stuurpost van een modelauto van een Duitse fabrikant. Een erg handige plek, want de spoel zit daardoor per definitie midden boven de weg.
  • De hoogte is slechts 0,8mm, 35% van de normale spoel.
  • Het totale volume van MCC-MicroCoil is slechts 15% van die van de spoel met draaglichaam.

Vanaf 23 oktober 2015 wordt de MCC-MicroCoil standaard geleverd bij elke nieuwe decoder (dus zowel MCCdec02 als MCCdec03). Wil je de oude spoel, dan graag expliciet aangeven.
De MCC-MicroCoil is ook los te koop. De adviesprijs bedraagt € 5,50 incl BTW.

4 september 2015

Het is weer voorbij die mooie zomer. Tijd voor de hobby, tijd voor iets nieuws.

MCCdec03.png

MCCdec03 is vanaf heden leverbaar. Voor de goede orde: MCCdec03 is GEEN vervanger van MCCdec02., maar is een aanvulling op ons assortiment. Beide versies hebben elk hun specifieke voordelen. In het kort:

MCCdec03 is primair bedoeld voor de allerkleinste voertuigen, heeft uitgebreid energie-management, geoptimaliseerd voor LiPo accu’s, en werkt ook alleen op een LiPo accu (of eventueel 3 NiMH’s).

MCCdec02 is bedoeld voor de iets minder kleine voertuigen, heeft spanningsstabilisatie op alle functieuitgangen en is bruikbaar met nagenoeg elke accu of batterij.

De overeenkomsten en verschillen lees je hier. De handleidingen vind je bij de MCC documenten.

End-of-Life MCCdec01

Met de introductie van MCCdec03 zullen we MCCdec01 niet langer ondersteunen. Uiteraard zullen deze decoders gewoon blijven werken, maar het kan zijn dat je deze versie met de nieuwe software-tools niet meer kunt configureren. Je zult dan de oude versies van de tools moeten gebruiken. Verder kunnen deze decoders niet meer ter reparatie worden aangeboden.

Inruilactie MCCdec01

Voor degenen die nog beschikken over MCCdec01 decoders is er ook goed nieuws. Tijdelijk geldt er voor deze decoders een inruilactie:

  • Bij inlevering van een MCCdec01 decoder krijg je een korting van 15 Euro incl BTW bij de aanschaf van één nieuwe MCCdec02 of twee nieuwe MCCdec03 decoders
  • De ingeleverde MCCdec01 decoder hoeft niet meer te functioneren, maar moet fysiek wel in tact zijn en duidelijk als zodanig herkenbaar
  • De inruilactie geldt alleen voor particulieren en verenigingen
  • Er mogen per klant meerdere MCCdec01’s worden ingeruild, mits maar voldaan wordt aan de eerstgenoemde voorwaarde
  • De inruilactie wordt uitgevoerd via de VPEB partners MCC ModelCarParts en PiCommIT

LET OP: De actie is tijdelijk. We behouden ons het recht voor de actie op elk moment aan te passen, op te schorten of te beëindigen.